Skrytá cenzúra v komerčných rádiách

Autor: Maduar | 12.11.2010 o 8:37 | Karma článku: 10,29 | Prečítané:  2993x

Už niekoľko rokov predstavitelia našich najpočúvanejších rádií svorne tvrdia, že im ide len o poslucháča a že všetky skladby zaradené do playlistu ich rádií sú sofistikovane a objektívne posudzované poslucháčmi prostredníctvom tzv. testingov. Na základe toho deklarujú, že tu nie je žiadny priestor na subjektivitu a časy svojvoľného rozhodovania hudobných dramaturgov o obsahovej náplni vysielania sú nenávratne preč. Táto naoko bezchybná metodika má ale jeden slabý bod, a tým je samotný výber toho, čo do testingu (t.z. na posúdenie poslucháčom) bude zaradené. A ten je výsostne v rukách hudobného dramaturga. Páni dramaturgovia sa síce pri vyberaní oháňajú frázami ako "na základe mojich skúseností, odbornosti, či know-how" (čo znie nanajvýš paradoxne, keďže nejde o vyškolených profesionálov), stále to nič nemení na skutočnosti, že ide o rozhodnutie rýdzo subjektívneho charakteru. Ak si poviete, že pri tomto kroku hrozí manipulácia, tak ste trafili do čierneho. Lebo to, čo sa nezaradí do testingu, k tomu sa poslucháči nemôžu vyjadriť - tým pádom sa to nedostane ani do vysielania. Aké jednoduché ...

Otázka teda znie - Ktoré skladby prepustiť cez tento filter ďalej (na posúdenie poslucháčom) a ktoré nepustiť? Toto je moment, kedy sa hlásia o slovo lobistické záujmy veľkých vydavateľstiev. A celkom oprávnene. Sú kľúčovými hráčmi na trhu a preto je celkom legitímne, že si snažia presadiť svoje záujmy, aj keď naoko sa stále tvária, že hranosť v rádiách nedokážu ničím ovplyvniť. Keď si však uvedomíme, že takmer všetko, čo počujeme z rádia je v skutočnosti zastupované dohromady 4 globálnymi spoločnosťami, tak je jasné, že ide skôr len o dobre nacvičené divadlo pre poslucháča ako o realitu. Výsledkom je to, že z našich rádiíí počúvame už roky v podstate tých istých "15" domácich interpretov, ktorí sú úplne náhodou zastupovaní jedným zo 4 spomínaných vydavateľstiev. No a poslednú dobu ich priebežne dopĺňajú finalisti Superstar (ktorých tiež úplne náhodou zastupuje jedno z týchto vydavateľstiev). Je zrejmé, že naša veľká štvorka nebude vítať "votrelcov" z malých nezávislých spoločností s otvorenou náručou, aby konkurovali ich hviezdam. Takže, ak máte sebelepšiu skladbu v čase, keď sú miestenky do playlistov obsadené veľkými, zostanete stáť na peróne a vlak k poslucháčom sa pohne bez vás.

Ak by sa vám predsa len nejaké uvoľnené miesto ušlo, je tu ešte jeden problém. A tým sú chúťky samotného dramaturga. Stačí, ak v jeho odbornej duši tlie len o trošku rockovejší plamienok než aký má vami predložený napr. tanečný song (alebo naopak), a už ste opäť na peróne. Dosť zlé je to s vami v prípade, že vašu hudbu v súkromí nemôže vystáť. Čo tam potom, že porovnateľné skladby od veľkej štvorky nasadzuje do vysielania 7-krát denne? Tá vaša jednoducho neprejde. A úplne najhoršie, čo môžete spraviť, je takéhoto hudobného dramaturga niečím rozhnevať. To sa vám môže stať, že vaše skladby neprejdú ani cez hlavný vchod a o peróne môžete len snívať ...

 

V podstate existuje len 5 možných dôvodov na to, prečo nejaké rádio odmietne zaradiť nejakú skladbu do svojho vysielania. Prvé 3 sú legitímne a dajú sa považovať za objektívne:
1. Posudzovaná skladbá má technicky nepoužiteľný záznam (šum, vady, nízka kvalita zvuku a pod) - takéto niečo sa už dnes vyskytuje len ojedinele
2. Posudzovaná skladba objektívne nespadá do formátu rádia (napr. kvôli žanru - rocková skladba nemôže ísť v tanečnom rádiu, jazyku - niektoré rádiá hrajú len skladby v domácom jazyku, alebo tempu - niektoré rádiá hrajú len pomalé balady a naopak) 
3. Posudzovaná skladba má negatívnu spätnú väzbu od poslucháčov (na základe testingu alebo inej formy prieskumu) - výsledok takýchto prieskumov je diskutabilný, ale aspoň je snaha o zistenie objektívnych nálad poslucháčov

Sú tu však ešte ďalšie 2 dôvody - rádiá ich síce vehementne popierajú, napriek tomu ich tu uvedieme:
4. Posudzovaná skladba (resp. jej interpret) sa zo subjektívneho dôvodu nepáči osobe zodpovednej za výber skladieb do playlistu rádia (kvôli žánru, osobnej averzii ku skladbe, negatívnemu vzťahu k interpretovi a pod)
5. Posudzovaná skladba nie je z katalógu jedného zo 4 globálnych vydavateľstiev a tak je zo strany týchto vydavateľstiev vyvíjaný lobistický tlak na jej vyradenie z playlistu rádia

 

Ako to teda funguje v praxi?
Uvedieme príklad z nášho vydavateľstva. Za posledné 4 roky doručilo českým a slovenským rádiám 10 rôznych singlov (rýchle, pomalé, anglicky aj slovensky spievané) so žiadosťou o zaradenie do ich vysielania. (pozrite si ich kompletný zoznam s možnosťou vypočutia) Tie najpočúvanejšie reagovali pri všetkých 10 úplne rovnako.- v 1. osobe a zhruba v tomto znení

- neuvažujem o zaradení do vysielania
- nepáči sa mi
- nevyhovuje mi
- rozhodol som sa ju nezaradiť
poprípade nereagovali vôbec.

K predmetných singlom treba poznamenať, že bez akýchkoľvek pochybností spĺňali technické parametre potrebné pre vysielanie, takže dôvod číslo 1 je vylúčený. Taktiež sa striktne dbalo na to, aby zasielané single boli v súlade s formátom rádií, takže ani dôvod číslo 2 nepripadá do úvahy.
Čo sa týka dôvodu číslo 3, už z použitia uvedených vetných konštrukcií a ešte k tomu v 1. osobe je zrejmé, že skladby neboli predložené poslucháčom na posúdenie. Pre istotu sme si túto skutočnosť overili - vo Fun rádiu, v rádiu Expres a ani v českej Evrope 2 nebola žiadna z týchto 10 skladieb zaradená do testingu! Inými slovami - boli odmietnuté ešte predtým, ako by k nim mohli poslucháči vyjadriť svoj názor. Obdobne to bolo aj v rádiách Impuls (CZ) a Jemné Melódie (SK), ktoré bez testingov odmietli po 3 single.

Aký záver môže vyplývať z toho, ak predstavitelia 5 najpočúvanejších komerčných rádií v Čechách a na Slovensku postupujú nezávisle od seba identicky pri 10 resp. 3 singloch? Keď len pri našom vydavateľstve evidujeme v 36 prípadoch 100% "úspešnosť" toho, že skladbe je odobraté aj to základné právo, aby sa k nej mohli vyjadriť poslucháči aspoň v testingoch?

Bez ohľadu na to, či pripustíme v 36 prípadoch negatívne subjektívne rozhodnutie hudobného dramaturga alebo jednoducho akceptujeme ďaleko pravdepodobnejšie pôsobenie vydavateľských síl na playlisty našich mienkotvorných komerčných rádií, nedá sa táto situácia nazvať inak, ako skrytá cenzúra.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Juraj Sagan suverénne obhájil titul majstra Slovenska v cyklistike

Brat úspešnejšieho Petra bol jediným Slovákom v úniku, z ktorého napokon vzišiel český i slovenský šampión.

AUTO

ONLINE F1 v Azerbajdžane: Vyhral Ricciardo, Lance Stroll prvý raz na pódiu

Pretek prerušili, viaceré kolízie zamiešali porade.

PLUS

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie.


Už ste čítali?