Otázka teda znie - Ktoré skladby prepustiť cez tento filter ďalej (na posúdenie poslucháčom) a ktoré nepustiť? Toto je moment, kedy sa hlásia o slovo lobistické záujmy veľkých vydavateľstiev. A celkom oprávnene. Sú kľúčovými hráčmi na trhu a preto je celkom legitímne, že si snažia presadiť svoje záujmy, aj keď naoko sa stále tvária, že hranosť v rádiách nedokážu ničím ovplyvniť. Keď si však uvedomíme, že takmer všetko, čo počujeme z rádia je v skutočnosti zastupované dohromady 4 globálnymi spoločnosťami, tak je jasné, že ide skôr len o dobre nacvičené divadlo pre poslucháča ako o realitu. Výsledkom je to, že z našich rádiíí počúvame už roky v podstate tých istých "15" domácich interpretov, ktorí sú úplne náhodou zastupovaní jedným zo 4 spomínaných vydavateľstiev. No a poslednú dobu ich priebežne dopĺňajú finalisti Superstar (ktorých tiež úplne náhodou zastupuje jedno z týchto vydavateľstiev). Je zrejmé, že naša veľká štvorka nebude vítať "votrelcov" z malých nezávislých spoločností s otvorenou náručou, aby konkurovali ich hviezdam. Takže, ak máte sebelepšiu skladbu v čase, keď sú miestenky do playlistov obsadené veľkými, zostanete stáť na peróne a vlak k poslucháčom sa pohne bez vás.
Ak by sa vám predsa len nejaké uvoľnené miesto ušlo, je tu ešte jeden problém. A tým sú chúťky samotného dramaturga. Stačí, ak v jeho odbornej duši tlie len o trošku rockovejší plamienok než aký má vami predložený napr. tanečný song (alebo naopak), a už ste opäť na peróne. Dosť zlé je to s vami v prípade, že vašu hudbu v súkromí nemôže vystáť. Čo tam potom, že porovnateľné skladby od veľkej štvorky nasadzuje do vysielania 7-krát denne? Tá vaša jednoducho neprejde. A úplne najhoršie, čo môžete spraviť, je takéhoto hudobného dramaturga niečím rozhnevať. To sa vám môže stať, že vaše skladby neprejdú ani cez hlavný vchod a o peróne môžete len snívať ...
V podstate existuje len 5 možných dôvodov na to, prečo nejaké rádio odmietne zaradiť nejakú skladbu do svojho vysielania. Prvé 3 sú legitímne a dajú sa považovať za objektívne:
1. Posudzovaná skladbá má technicky nepoužiteľný záznam (šum, vady, nízka kvalita zvuku a pod) - takéto niečo sa už dnes vyskytuje len ojedinele
2. Posudzovaná skladba objektívne nespadá do formátu rádia (napr. kvôli žanru - rocková skladba nemôže ísť v tanečnom rádiu, jazyku - niektoré rádiá hrajú len skladby v domácom jazyku, alebo tempu - niektoré rádiá hrajú len pomalé balady a naopak)
3. Posudzovaná skladba má negatívnu spätnú väzbu od poslucháčov (na základe testingu alebo inej formy prieskumu) - výsledok takýchto prieskumov je diskutabilný, ale aspoň je snaha o zistenie objektívnych nálad poslucháčov
Sú tu však ešte ďalšie 2 dôvody - rádiá ich síce vehementne popierajú, napriek tomu ich tu uvedieme:
4. Posudzovaná skladba (resp. jej interpret) sa zo subjektívneho dôvodu nepáči osobe zodpovednej za výber skladieb do playlistu rádia (kvôli žánru, osobnej averzii ku skladbe, negatívnemu vzťahu k interpretovi a pod)
5. Posudzovaná skladba nie je z katalógu jedného zo 4 globálnych vydavateľstiev a tak je zo strany týchto vydavateľstiev vyvíjaný lobistický tlak na jej vyradenie z playlistu rádia
Ako to teda funguje v praxi?
Uvedieme príklad z nášho vydavateľstva. Za posledné 4 roky doručilo českým a slovenským rádiám 10 rôznych singlov (rýchle, pomalé, anglicky aj slovensky spievané) so žiadosťou o zaradenie do ich vysielania. (pozrite si ich kompletný zoznam s možnosťou vypočutia) Tie najpočúvanejšie reagovali pri všetkých 10 úplne rovnako.- v 1. osobe a zhruba v tomto znení
- neuvažujem o zaradení do vysielania
- nepáči sa mi
- nevyhovuje mi
- rozhodol som sa ju nezaradiť
poprípade nereagovali vôbec.
K predmetných singlom treba poznamenať, že bez akýchkoľvek pochybností spĺňali technické parametre potrebné pre vysielanie, takže dôvod číslo 1 je vylúčený. Taktiež sa striktne dbalo na to, aby zasielané single boli v súlade s formátom rádií, takže ani dôvod číslo 2 nepripadá do úvahy.
Čo sa týka dôvodu číslo 3, už z použitia uvedených vetných konštrukcií a ešte k tomu v 1. osobe je zrejmé, že skladby neboli predložené poslucháčom na posúdenie. Pre istotu sme si túto skutočnosť overili - vo Fun rádiu, v rádiu Expres a ani v českej Evrope 2 nebola žiadna z týchto 10 skladieb zaradená do testingu! Inými slovami - boli odmietnuté ešte predtým, ako by k nim mohli poslucháči vyjadriť svoj názor. Obdobne to bolo aj v rádiách Impuls (CZ) a Jemné Melódie (SK), ktoré bez testingov odmietli po 3 single.
Aký záver môže vyplývať z toho, ak predstavitelia 5 najpočúvanejších komerčných rádií v Čechách a na Slovensku postupujú nezávisle od seba identicky pri 10 resp. 3 singloch? Keď len pri našom vydavateľstve evidujeme v 36 prípadoch 100% "úspešnosť" toho, že skladbe je odobraté aj to základné právo, aby sa k nej mohli vyjadriť poslucháči aspoň v testingoch?
Bez ohľadu na to, či pripustíme v 36 prípadoch negatívne subjektívne rozhodnutie hudobného dramaturga alebo jednoducho akceptujeme ďaleko pravdepodobnejšie pôsobenie vydavateľských síl na playlisty našich mienkotvorných komerčných rádií, nedá sa táto situácia nazvať inak, ako skrytá cenzúra.