Kto tu vlastne zabíja hudbu? - prípad č. 2

Autor: Maduar | 26.3.2008 o 8:59 | Karma článku: 14,21 | Prečítané:  20739x

Svojho času prebiehala na Slovensku a v Čechách kampaň „Kopírovanie zabíja hudbu!“. Osobne sme však presvedčení, že nie kopírovanie, ale ľudia, o ktorých budeme hovoriť v našom blogu, ju ohrozujú ďaleko viac. Ich počínaním totiž prichádzajú naše krajiny o množstvo talentov a kvalitných hudobných projektov, ako aj o možnosť uspieť v zahraničí. A ešte zato naši samozvanci berú stabilný mesačný príjem, požívajú status odborníkov, využívajú (a často aj zneužívajú) moc a výhody vyplývajúci z ich funkcie a majú pocit, že sa svet točí okolo nich. Predstavujeme Vám druhého z nich: JULO VIRŠÍK

Vizitka:

1. Vek:

- 41 rokov


2. Pôvod:

- Nitra

 

3. Charakteristické vlastnosti:

- ironizovanie

- ješitnosť

- húževnatosť

- arogancia


4. Obľúbená aktivita:

- zosmiešňovanie ostatných, blokovanie "nežiadúcich" interpretov vo vysielaní rádia


5. Kredity (výsledky), ktorými sa rád prezentuje:

- porotca na BB feste

- porotca U.S. Steel Talent Night

- porotca Superstar

- producent výberoviek Okey leto, Okey hity

- uvedenie skladby Mandarinka Darinka

- úspechy domácich interpretov, ktorých zo začiatku budoval niekto iný a on ich už len zahral v rádiu


6. Neúspechy:

- odmietnutie množstva skladieb a projektov, o ktorých nikto nevie a o ktorých sa nehovorí

- jeho pokusy o spev


7. Čo si na ňom vážime:

- vďaka svojej pohotovosti sa presadil v rádiu ako moderátor napriek tomu, že nemá štandardné hlasové predpoklady pre daný typ práce


8. Kariéra:

- vytrvalé budovanie producentského mena

- bývalý moderátor rádia Rock FM, hudobný riaditeľ a programový riaditeľ rádia Koliba (neskôr Okey)

- teraz organizátor festivalov Domaša, Ružiná, Duchonka

 

9. Hobby

- produkovanie albumov

- posudzovanie tvorby a speváckych výkonov


10. Naše hodnotenie:

Julo Viršík sa rád prezentuje výsledkami svojej „producentskej práce“ na poli slovenského hudobného priemyslu. Pozrime sa teda bližšie na jeho „producentskú robotu“.

Každé rádio hrá skladby. Tak aj rádio, v ktorom pôsobil ako moderátor, hudobný dramaturg, resp. programový riaditeľ. Julo vzhľadom na svoju pozíciu vyberal (do roku 2006), čo sa v danom rádiu bude hrať. Tým priamo určoval najhranejšie skladby - stačilo povyberať najžiadanejšie z nich, umiestniť ich na výberovku, podpísať sa a... producent bol na svete! Ďalším zo spôsobov „producentskej roboty“ bolo aj vybrať overený hit ako napr. "Vráť trochu lásky medzi nás" alebo "Balada o poľných vtákoch", dať ho prespievať súčasným populárnym interpretom, potom ho, ako inak zaradiť aj do rotácie rádia v ktorom bol zamestnaný, následne sa objaviť ako producent na vydanom CD a... producentský kredit stúpal!

Aj takto vznikajú „renomovaní“ producenti. Treba len trochu odvahy a byť zamestnaný na správnom mieste, najlepšie na poste hudobného dramaturga, resp. programového šéfa rádia. Takto by sa producentom mohol stať každý, kto má len trochu vzťah k hudbe a pracuje na správnej pozícii. Producent je však niečo viac. Je to človek, ktorý sám už niečo vytvoril, má niečo za sebou, má hudobný sluch a ako sme to už spomínali v našom „prípade č. 1“, dáva hudobnému projektu kvalitu, ktorá ho bude reprezentovať navonok od spevu, cez aranžmány, až po mixáž. Určite nie niekto, kto nemá žiadnu skúsenosť s tvorbou, pretože nemá požadovanú danosť.

Apropó – hudobný sluch. Julo Viršík je známy aj ako porotca viacerých súťaží talentov - BB fest, US steel Talent Night, či najznámejšia Superstar. Sadol by si niekto z Vás do porotcovského kresla, aby posudzoval niekoho tvorbu alebo spev, za predpokladu, že nemá základnú danosť, ktorou je v tomto prípade hudobný sluch? Asi nie. Julo s tým však nemal problém, čo je zarážajúce pre každého súdneho človeka a hrozivé s ohľadom na všetkých, ktorých posudzoval. Aj preto sme z jeho úst neraz počuli perly a komentáre, aké predvádzal na Superstar a ktoré mnohých možno potešili, ale bohužiaľ po odbornej stránke nič nepriniesli a nikoho nikam neposunuli.

Otázka, ktorá sa tu ponúka je veľmi jednoduchá. Ako si človek s takýmito „hudobnými schopnosťami“ dovolí posudzovať niečo v hudbe a dokonca sa pasovať za hudobného producenta? Aká je jeho legitimita, kvalifikácia a fundovanosť? Čo prinesie slovenskému hudobnému priemyslu? Bohužiaľ pre slovenské talenty, ale aj zabehnutých umelcov – nič! A z pohľadu zahraničia už vôbec nič (je ďalší, ktorý vysvetlí, že len slovensky spievaná hudba má na Slovensku úspech)! Pripomína nám to farboslepého, ktorý chce posudzovať výtvarné umenie. Nuž čo už, máme pozíciu, tak posudzujeme.

Tu a tam sa síce niečo "zadarilo", avšak pri množstve projektov, ktoré prichádzali na stôl do rádia počas rokov jeho pôsobenia - je to logické. Človek nemusí byť extra odborník na to, aby vyberal z toho najlepšieho, čo sa z celej krajiny samo ponúka a navyše už je hotové. Otázka je, čo s mnohými, ktorí vďaka „kvalifikácii a odbornosti“ takéhoto človeka boli zo stola zmietnutí? Dozvie sa to niekto? Nikto, nikdy, nanajvýš pár priateľov a známych daného interpreta! Zodpovednosť nie je žiadna a následky tiež nie. O profesionálnom zlyhaní z pohľadu podpory našich talentov, ktorí na základe subjektívneho rozhodnutia „renomovaného odborníka“ ostanú napospas, sa ale nikde nehovorí.

Nemáme nič proti Julovi ako moderátorovi - svojou pohotovosťou dokázal nahradiť aj svoj hlasový handicap a išlo mu to dobre (až na jeho správanie), nemáme nič ani proti jeho iným aktivitám, ale čo sa hudby týka počas celej jeho kariéry v rádiu išlo v jeho prípade len o uspokojenie vlastného hudobného komplexu. Bohužiaľ tým škodil hudobnému priemyslu na Slovensku a mnohé talenty na to doplatili.

A správanie? Julo je zvyknutý jednať s ľuďmi v prípade, že je schovaný za bariérou rádia, alebo televízie zosmiešňujúco, nekultúrne a ak je mimo dosahu mikrofónov a kamier, tak aj vulgárne. Je nekompromisný ku všetkým, ktorí si dovolia kritizovať jeho hudobný názor. Z titulu svojej pozície vedel jednoducho ovplyvniť, čo sa bude hrať v rádiu a čo nie. Preto sa do polemiky s ním nepúšťal nikto, kto nechcel mať problém s hranosťou, vediac, že to ovplyvní jeho popularitu a tým aj zárobky. A jeho výsledky? Z pohľadu hudobného priemyslu sa prezentuje tým, čo tvrdo vypracoval niekto iný, on si to už len bez hanby privlastňuje.

 

Naša skúsenosť.

S Julom Viršíkom sme sa stretli viackrát, prvýkrát to bolo v roku 1994. V tom čase bol moderátorom rádia Rock FM a uvádzal v ňom aj hitparádu Twenty five. Boli to krásne časy. Vzhľadom na pokrytie signálom bola jeho hitparáda najsledovanejšou na Slovensku. A tak aj my ako začínajúci, neznámy interpret, sme mali snahu dostať našu skladbu ( I feel good) aj do Twenty five. Pokúsili sme sa preto nakontaktovať na Jula a poprosiť ho, či by si nenašiel na nás čas, nevypočul skladbu a nenasadil ju do svojej hitparády. Znamenalo to pre nás možnosť prezentovať celoplošne našu tvorbu, zaujať konečne mimo Rimavskej Soboty a v prípade trošky šťastia nebodaj sa aj udržať v rebríčku.

Zdvihnúť telefón, zavolať do redakcie Rock FM, povedať, koho a prečo chceme, tak aby nám dotyčného aj prepojili, bolo v tom čase priam nemožné. Na Slovensku ešte neboli žiadne televízie ani internet a Rock FM reprezentovalo absolútnu špičku a jeho moderátori boli absolútne hviezdy. My sme boli v podstate „nikto“ z Rimavskej Soboty a tak k nám bolo aj pristupované, ale napriek tomu sme hľadali cesty. Chvíľu to trvalo, ale nakoniec sa podarilo dohodnúť stretnutie a my sme sa veľmi tešili. O to viac, že Julo pôsobil v telefóne celkom v pohode. Navyše sme boli povzbudení stretnutím s Rudom Tučekom (DJ a moderátor jednej z najlepších hitparád toho času v Rádiu Family), ktorý ako prvý na Slovensku po vypočutí predmetnej skladby videl, že má pred sebou hit. Mal totižto na to nos. Okamžite zareagoval a nasadil to do svojej hitparády a playlistu diskoték, kde hral. Mali sme už teda dôležitý prvý výsledok a tak sme boli plní optimizmu a očakávania.

Prišli sme do Rock FM a hneď ako sa Julo dostavil sme pochopili, že sme na veľkom omyle. Zaskočila nás komunikácia „na úrovni“ a ako už viackrát predtým opäť sme mali možnosť zažiť „pocit handry“. Pustili sme mu teda I feel good a napäto očakávali, čo povie. Julo nebol z našej skladby nadšený, nie najjemnejším štýlom nám vysvetlil, že po anglicky spievané skladby nemajú šancu na Slovensku uspieť a on takúto p.....u do hitparády nezaradí. Naše vytriezvenie bolo dokonalé. Nie však preto, že nás niekto odmietol, nebolo to prvý krát, ale za ten štýl, ktorý nám predviedol. Bolo iróniou osudu, keď zrazu I feel good hrali všade a on musel, či chcel, či nechcel predmetnú skladbu nasadiť do svojej hitparády. A nielen I feel good, ale následne aj ďalšie skladby maduaru ako Do it, Anjel, Mystic party, Space, Hello, Hafanana ... . Samozrejme v tom čase bol už komentár ku skladbám v rámci éteru úplne iný.

Najhoršie na tom však nebolo odmietnutie, na to mal Julo legitímne právo (až na ten spôsob), ale postoj aký zaujal voči nám do budúcna, ktorý bol poznačený jeho prvotným zlyhaním pri posudzovaní našej skladby. Julo ako keby nemohol prežreť, že sme aj napriek jeho odmietnutiu s takou p.....u uspeli, a komplikoval nám život všade, kde len mohol.

To je ukážka toho, že ako interpret ani nemusíte niekomu spraviť niečo zlé, napriek tomu môžete mať dlhoročný problém. A ten problém je o to väčší, o čo vplyvnejšia je pozícia človeka, ktorému ste svojím úspechom "ublížili".

Patríme dnes medzi tých málo, ktorí môžu povedať svoju vlastnú skúsenosť. Bolo veľmi zaujímavé a poučné sledovať „nezávislé“ správanie sa predstaviteľa média, ktoré vzniklo na základe jeho vlastného omylu. Bolo to úsmevné a trpké zároveň. Do bodky sa totiž prejavila hlavná vlastnosť mnohých ľudí pracujúcich v slovenskom hudobnom priemysle a tou je ješitnosť.


Ak máte podobnú skúsenosť, pokojne napíšte. Už teraz sa tešíme na Vaše reakcie, názory a postrehy. Opäť - ako kladné, tak aj záporné.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Róbert Bezák: Študoval som, aby som bol kňazom. Potom sa to zosypalo

Špeciálne vydanie podcastu Dobré ráno.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

KOMENTÁRE

Fico je oportunista, pochváľme ho

Premiér so sankciami proti Rusku nesúhlasí, ale aj tak ich vždy podporí.


Už ste čítali?