reklama

Kto tu vlastne zabíja hudbu? - prípad č. 2

Svojho času prebiehala na Slovensku a v Čechách kampaň „Kopírovanie zabíja hudbu!“. Osobne sme však presvedčení, že nie kopírovanie, ale ľudia, o ktorých budeme hovoriť v našom blogu, ju ohrozujú ďaleko viac. Ich počínaním totiž prichádzajú naše krajiny o množstvo talentov a kvalitných hudobných projektov, ako aj o možnosť uspieť v zahraničí. A ešte zato naši samozvanci berú stabilný mesačný príjem, požívajú status odborníkov, využívajú (a často aj zneužívajú) moc a výhody vyplývajúci z ich funkcie a majú pocit, že sa svet točí okolo nich. Predstavujeme Vám druhého z nich: JULO VIRŠÍK

Písmo: A- | A+
Diskusia  (302)
Obrázok blogu

Vizitka:

1. Vek:

- 41 rokov


2. Pôvod:

- Nitra

3. Charakteristické vlastnosti:

- ironizovanie

- ješitnosť

- húževnatosť

- arogancia


4. Obľúbená aktivita:

- zosmiešňovanie ostatných, blokovanie "nežiadúcich" interpretov vo vysielaní rádia

5. Kredity (výsledky), ktorými sa rád prezentuje:

- porotca na BB feste

- porotca U.S. Steel Talent Night

- porotca Superstar

- producent výberoviek Okey leto, Okey hity

- uvedenie skladby Mandarinka Darinka

- úspechy domácich interpretov, ktorých zo začiatku budovalniekto iný a on ich už len zahral v rádiu

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


6. Neúspechy:

- odmietnutie množstva skladieb a projektov, o ktorých nikto neviea o ktorých sa nehovorí

- jeho pokusy o spev


7. Čo si na ňom vážime:

- vďaka svojej pohotovosti sa presadil v rádiu akomoderátor napriek tomu, že nemá štandardné hlasové predpoklady pre daný typ práce


8. Kariéra:

- vytrvalé budovanie producentského mena

- bývalý moderátor rádia Rock FM, hudobný riaditeľa programový riaditeľ rádia Koliba (neskôr Okey)

- teraz organizátor festivalov Domaša, Ružiná, Duchonka

9. Hobby

- produkovanie albumov

- posudzovanie tvorbya speváckych výkonov


10. Naše hodnotenie:

Julo Viršíksa rád prezentuje výsledkami svojej „producentskej práce“ na poli slovenskéhohudobného priemyslu. Pozrime sa teda bližšie na jeho „producentskú robotu“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každérádio hrá skladby. Tak aj rádio, v ktorom pôsobil ako moderátor, hudobný dramaturg,resp. programový riaditeľ. Julo vzhľadom na svoju pozíciu vyberal (do roku2006), čo sa v danom rádiu bude hrať. Tým priamo určoval najhranejšieskladby - stačilo povyberať najžiadanejšie z nich, umiestniť ich na výberovku, podpísať sa a... producent bol nasvete! Ďalším zo spôsobov „producentskejroboty“ bolo aj vybrať overený hit ako napr. "Vráť trochu lásky medzi nás" alebo"Balada o poľných vtákoch", dať ho prespievať súčasným populárnym interpretom,potom ho, ako inak zaradiť aj do rotácie rádia v ktorom bol zamestnaný, následnesa objaviť ako producent na vydanom CD a... producentský kredit stúpal!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ajtakto vznikajú „renomovaní“ producenti. Treba len trochu odvahy a byťzamestnaný na správnom mieste, najlepšie na poste hudobného dramaturga, resp.programového šéfa rádia. Takto by sa producentom mohol stať každý, kto má lentrochu vzťah k hudbe a pracuje na správnej pozícii. Producent je všakniečo viac. Je to človek, ktorý sám už niečo vytvoril, má niečo za sebou, máhudobný sluch a ako sme to už spomínali v našom „prípade č. 1“, dávahudobnému projektu kvalitu, ktorá ho bude reprezentovať navonok od spevu, cezaranžmány, až po mixáž. Určite nie niekto, kto nemá žiadnu skúsenosť s tvorbou,pretože nemá požadovanú danosť.

Apropó – hudobný sluch. Julo Viršík je známy aj akoporotca viacerých súťaží talentov - BB fest, US steel Talent Night, či najznámejšiaSuperstar. Sadol by si niekto z Vás do porotcovského kresla, aby posudzovalniekoho tvorbu alebo spev, za predpokladu, že nemá základnú danosť, ktorou jev tomto prípade hudobný sluch? Asi nie. Julo s tým však nemal problém,čo je zarážajúce pre každého súdneho človeka a hrozivé s ohľadom navšetkých, ktorých posudzoval. Aj preto sme z jeho úst neraz počuli perly akomentáre, aké predvádzal na Superstar a ktoré mnohých možno potešili, alebohužiaľ po odbornej stránke nič nepriniesli a nikoho nikam neposunuli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázka,ktorá sa tu ponúka je veľmi jednoduchá. Ako si človek s takýmito „hudobnýmischopnosťami“ dovolí posudzovať niečo v hudbe a dokonca sa pasovať zahudobného producenta? Aká je jeho legitimita, kvalifikácia a fundovanosť? Čoprinesie slovenskému hudobnému priemyslu? Bohužiaľ pre slovenské talenty, aleaj zabehnutých umelcov – nič! A z pohľadu zahraničia už vôbec nič (je ďalší, ktorý vysvetlí, že len slovensky spievaná hudba má na Slovensku úspech)! Pripomína nám to farboslepého, ktorý chce posudzovať výtvarné umenie. Nuž čo už, máme pozíciu, tak posudzujeme.

Tu a tam sa síce niečo "zadarilo", avšak pri množstveprojektov, ktoré prichádzali na stôl do rádia počas rokov jeho pôsobenia - je tologické. Človek nemusí byť extra odborník na to, aby vyberal z toho najlepšieho, čo saz celej krajiny samo ponúka a navyše už je hotové. Otázka je, čos mnohými, ktorí vďaka „kvalifikácii a odbornosti“ takéhoto človeka boli zo stola zmietnutí?Dozvie sa to niekto? Nikto, nikdy, nanajvýš pár priateľov a známych danéhointerpreta! Zodpovednosť nie je žiadna a následky tiež nie. O profesionálnomzlyhaní z pohľadu podpory našich talentov, ktorí na základe subjektívnehorozhodnutia „renomovaného odborníka“ ostanú napospas, sa ale nikde nehovorí.

Nemámenič proti Julovi ako moderátorovi - svojou pohotovosťou dokázal nahradiť ajsvoj hlasový handicap a išlo mu to dobre (až na jeho správanie), nemáme ničani proti jeho iným aktivitám, ale čo sa hudby týka počas celej jeho kariéryv rádiu išlo v jeho prípade len o uspokojenie vlastného hudobnéhokomplexu. Bohužiaľ tým škodil hudobnému priemyslu na Slovensku a mnohé talentyna to doplatili.

A správanie? Juloje zvyknutý jednať s ľuďmi v prípade, že je schovaný za bariérourádia, alebo televízie zosmiešňujúco, nekultúrne a ak je mimo dosahumikrofónov a kamier, tak aj vulgárne. Je nekompromisný ku všetkým, ktorí si dovolia kritizovať jeho hudobnýnázor. Z titulu svojej pozície vedel jednoducho ovplyvniť, čo sa bude hraťv rádiu a čo nie. Preto sa do polemiky s ním nepúšťal nikto, ktonechcel mať problém s hranosťou, vediac, že to ovplyvní jeho popularitu a tým aj zárobky. A jehovýsledky? Z pohľadu hudobného priemyslu sa prezentuje tým, čo tvrdovypracoval niekto iný, on si to už len bez hanby privlastňuje.

Naša skúsenosť.

S Julom Viršíkom sme sa stretli viackrát, prvýkrát tobolo v roku 1994. V tom čase bol moderátorom rádia Rock FM a uvádzalv ňom aj hitparádu Twenty five. Boli to krásne časy. Vzhľadom na pokrytiesignálom bola jeho hitparáda najsledovanejšou na Slovensku. A tak aj myako začínajúci, neznámy interpret, sme mali snahu dostať našu skladbu (I feel good) aj do Twenty five. Pokúsili sme sa preto nakontaktovať na Jula a poprosiť ho, či by si nenašielna nás čas, nevypočul skladbu a nenasadil ju do svojej hitparády. Znamenaloto pre nás možnosť prezentovať celoplošne našu tvorbu, zaujať konečne mimo RimavskejSoboty a v prípade trošky šťastia nebodaj sa aj udržaťv rebríčku.

Zdvihnúť telefón, zavolať do redakcie Rock FM, povedať, koho a prečochceme, tak aby nám dotyčného aj prepojili, bolo v tom čase priam nemožné. NaSlovensku ešte neboli žiadne televízie ani internet a Rock FM reprezentovalo absolútnušpičku a jeho moderátori boli absolútne hviezdy. My sme boli v podstate „nikto“z Rimavskej Soboty a tak k nám bolo aj pristupované, ale napriektomu sme hľadali cesty. Chvíľu to trvalo, ale nakoniec sa podarilo dohodnúťstretnutie a my sme sa veľmi tešili. O to viac, že Julo pôsobilv telefóne celkom v pohode. Navyše sme boli povzbudení stretnutíms Rudom Tučekom (DJ a moderátor jednej z najlepších hitparádtoho času v Rádiu Family), ktorý ako prvý na Slovensku po vypočutí predmetnejskladby videl, že má pred sebou hit. Mal totižto na to nos. Okamžite zareagovala nasadil to do svojej hitparády a playlistu diskoték, kde hral. Mali sme už teda dôležitý prvý výsledok a taksme boli plní optimizmu a očakávania.

Prišli sme do Rock FM a hneď ako sa Julo dostavil smepochopili, že sme na veľkom omyle. Zaskočila nás komunikácia „na úrovni“ a ako už viackrát predtým opäť sme malimožnosť zažiť „pocit handry“. Pustili sme mu teda I feel good a napäto očakávali,čo povie. Julo nebol z našej skladby nadšený, nie najjemnejším štýlom námvysvetlil, že po anglicky spievané skladby nemajú šancu na Slovensku uspieť a ontakúto p.....u do hitparády nezaradí. Naše vytriezvenie bolo dokonalé. Nie všakpreto, že nás niekto odmietol, nebolo to prvý krát, ale za ten štýl, ktorý námpredviedol. Bolo iróniou osudu, keď zrazu I feelgood hrali všade a on musel, či chcel, či nechcel predmetnú skladbu nasadiťdo svojej hitparády. A nielen I feel good, ale následne aj ďalšie skladbymaduaru ako Do it, Anjel, Mystic party, Space, Hello, Hafanana ... . Samozrejmev tom čase bol už komentár ku skladbám v rámci éteru úplne iný.

Najhoršie na tom však nebolo odmietnutie, na to mal Julo legitímne právo (až na ten spôsob), ale postoj aký zaujalvoči nám do budúcna, ktorý bol poznačený jeho prvotným zlyhaním pri posudzovaní našej skladby. Julo ako keby nemohol prežreť, že sme aj napriek jeho odmietnutiu s takou p.....u uspeli, a komplikoval nám život všade, kde len mohol.

To je ukážka toho, že ako interpret ani nemusíte niekomu spraviť niečo zlé, napriek tomu môžete mať dlhoročný problém. A ten problém je o to väčší, o čo vplyvnejšia je pozícia človeka, ktorému ste svojím úspechom "ublížili".

Patrímednes medzi tých málo, ktorí môžu povedať svoju vlastnú skúsenosť. Bolo veľmizaujímavé a poučné sledovať „nezávislé“ správanie sa predstaviteľa média, ktoré vzniklo na základe jeho vlastného omylu. Bolo to úsmevné a trpké zároveň. Do bodky sa totiž prejavila hlavná vlastnosť mnohých ľudí pracujúcich v slovenskom hudobnom priemysle a tou je ješitnosť.


Ak máte podobnú skúsenosť, pokojne napíšte. Už teraz sa tešíme na Vaše reakcie, názory a postrehy.Opäť - ako kladné, tak aj záporné.

Maduar

Maduar

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu